Gospodarka przeniesiona w świat wirtualny stała się niezwykle wymagająca dla współczesnych przedsiębiorców. Profesjonaliści na całym świecie konkurują o widoczność w Internecie, co utrudnia wyróżnienie się każdej kampanii. Kreatywność stała się jednym z najważniejszych czynników napędzających dzisiejsze cyfrowe środowiska biznesowe. Umiejętność wprowadzania innowacyjnych rozwiązań jest kluczowa dla wyprzedzania konkurencji w niezwykle wymagających realiach rynkowych.
Era postępującej cyfryzacji kwestionuje tradycyjne założenia dotyczące sposobu, w jaki organizacje mogą się ustrukturyzować, aby odnieść sukces w kontekście rynków globalnych. Komputery, a tym samym procesy cyfrowe, są dziś częścią niemal każdej transakcji. Firmy przechodzą przez proces intensywnej cyfrowej transformacji, niezbędny do odniesienia sukcesu.
Firmy, konsumenci, polityka i całe społeczeństwo stoją przed nowymi wyzwaniami w świetle stale rosnącego wykorzystania usług cyfrowych. Coraz trudniej jest zaistnieć na rynku. Użytkownicy bombardowani są informacjami i coraz trudniej jest przyciągnąć ich uwagę. W miarę ewolucji cyfrowych modeli biznesowych i rynków firmy często rozszerzają swoją działalność na nowe rynki lub obszary biznesowe, które oferują nowe możliwości.
Firmy coraz częściej poszukują kreatywnych pracowników, którzy mogą oferować nowe i nieszablonowe rozwiązania istniejących problemów, a także wprowadzać nowe udogodnienia działalności. Większość firm inwestuje dziś przede wszystkim w działania mające na celu wzmocnienie takich aspektów działalności jak innowacyjność i kreatywność. Priorytetami większości firm byłoby wnoszenie nowych pomysłów na prowadzenie tego samego biznesu i przenoszenie go na inny poziom. Jednostki powinny nie tylko być zdolne do kreatywnego myślenia, ale także być biegłe w prowadzeniu kreatywnych i innowacyjnych przedsięwzięć. W realiach gospodarki cyfrowej to szczególnie ważne.
Proces twórczy nie jest jednak mechanizmem samonapędzającym się, bardzo często potrzebuje wsparcia. Postępująca cyfryzacja we wszystkich aspektach życia i pracy zmienia tradycyjne założenia dotyczące ludzkiej kreatywności. Pracownicy powinni czuć, że są wspierani w rozwijaniu kompetencji cyfrowych, które pozwalają aplikować kreatywność do opracowania wirtualnych rozwiązań dla firmy. Miejsce pracy powinno być przestrzenią otwartą na nowe idee. Zarządzanie kreatywnością i innowacjami zyskuje w gospodarce cyfrowej jeszcze większe znaczenie niż dotychczas. Odbywać się to może poprzez dokonywanie niewielkich, ale owocnych zmian w środowisku pracy i ogólnym zarządzaniu w firmie, które pozwalają w pełni wykorzystać twórczy potencjał pracowników.
Szybka transformacja cyfrowa ostatnich lat zwiększyła naszą świadomość znaczenia kreatywności we współczesnych organizacjach. Wiele organizacji dysponuje potencjałem i pulą talentów, które mogą wprowadzić innowacje we właściwym miejscu, ale z powodu słabej integracji wśród pracowników opracowana strategia niestety zawodzi. Należy więc starać się podejmować niezbędne kroki, aby pracownicy byli jak najbardziej kreatywni, a do tego potrafili sprawnie współpracować na rzecz wprowadzenia opracowanych przez siebie rozwiązań.